Logo, huisstijl en merkidentiteit
– Welke soorten zijn er en wat zijn de verschillen? –
Bij Breedbeeld Communicatie merken we op dat er bij klanten vaak onduidelijkheid bestaat over de termen logo, huisstijl en merk- of bedrijfsidentiteit. Dat vinden we niet erg en we leggen het onze klanten graag uit. In deze blog een kort overzicht: wat is een logo, wanneer spreken we van een huisstijl en wat houdt een merkidentiteit in? Daarnaast haken we ook nog in op de verschillende soorten logo’s, zodat je, voordat je ons inschakelt voor het ontwerpen van jouw logo of huisstijl, goed beslagen ten ijs kunt komen.
Wat is een logo?
Elk bedrijf, elke onderneming, elk merk heeft een logo; een snelle en efficiënte manier om jouw onderneming te introduceren. En voor de kenners dé manier om direct te weten dat het over jouw merk, bedrijf of onderneming gaat. Een logo is vaak een beeldmerk, veelal in combinatie met een woord. Denk maar aan de bekende logo’s van bijvoorbeeld NS, AH, Coca Cola, Bol.com of McDonalds. Bij het zien van het logo weet je direct om welk bedrijf of merk het gaat.
Soorten logo’s
Een woordmerk en beeldmerk zijn de twee meest voorkomende soorten logo’s. Daarnaast zijn er ook nog andere type logo’s, zoals een embleem, mascotte en logo met onderschrift. Veel soorten logo’s overlappen elkaar gedeeltelijk. Maar om het helder te houden, onderscheiden we grofweg negen soorten logo’s:
1. Woordmerk
Een logo dat alleen bestaat uit de benaming in een specifiek en uitgesproken lettertype dat helemaal past bij de merknaam, zoals het logo van CoolBlue, Philips of Braun.
2. Beeldmerk
Een logo dat enkel bestaat uit een afbeelding. Denk bijvoorbeeld aan het appeltje van Apple. Hoewel een beeldmerk een van de meest voorkomende soorten logo’s is, kan dit soort logo voor startende ondernemingen erg lastig zijn. Mensen hebben immers nog geen associatie met jouw beeldmerk.
3. Logo met een associatief symbool
Het Wereld Natuur Fonds heeft een logo met een associatief symbool. We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen dat de letters WNF gecombineerd worden met een pandabeertje. Ook politieke partijen zoals de SP (een tomaat) en Shell (een gele schelp met rode randen) zijn duidelijke voorbeelden van logo’s met een associatief symbool.
4. Logo met een abstract symbool
Net als een logo met een associatief symbool, heeft een logo met een abstract symbool de combinatie van de merknaam (in een bijpassend lettertype) en een afbeelding. Het verschil zit ‘m in het soort symbool. Een associatief symbool is een afbeelding waarin je direct een dier, persoon of voorwerp herkent. Een abstract symbool beeldt wel een gevoel of een werkwijze uit, maar is niet een duidelijk te omschrijven voorwerp. Een goed voorbeeld van een logo met een abstract symbool is het logo van Pepsi.
5. Logo met onderschrift
In een korte zin of in steekwoorden uitleggen waar jouw organisatie voor staat of wat jullie doen, in combinatie met een logo (beeld, symbool of bedrijfsnaam); dat gaat perfect als je gebruikmaakt van een logo met onderschrift. Zoals: Philips, sense and simplicity.
Maar juist ook voor de startende ondernemer en minder bekende bedrijven is een logo met onderschrift perfect. Mensen zien in één oogopslag waarvoor ze bij jouw bedrijf terechtkunnen, of dat nu ‘pedagogisch team voor kind en adolescent’, ‘keuken- en sanitairwanden’ of ‘biologische hamburgers aan huis bezorgd’ is.
6. Embleem
Denk aan een wapenschild: verschillende attributen die als afbeeldingen samenkomen in een embleem, zoals het logo van BMW of Toyota. Voor minder bekende merken is het wellicht een goed idee het logo met embleem aan te vullen met een tekst, zoals bij een logo met onderschrift.
7. Mascotte
Iedereen kent Kapitein Iglo, het oranje leeuwtje van de ING of het mannetje van het SPA-logo. Heeft jouw bedrijf een mascotte? Zet deze dan in voor jouw logo. Gecombineerd met jouw bedrijfsnaam in een herkenbaar en bijpassend lettertype verover je ongetwijfeld de harten van vele (potentiële) klanten!
8. Monogram
Een monogram is een symbolisch logo dat bestaat uit twee of meer letters, grafische symbolen of een combinatie van letters en symbolen. Een bekend voorbeeld nodig? Denk aan Volkswagen, New York Yankees en Mercedes en je weet precies wat er bedoeld wordt met een monogram als logo.
9. Dynamisch logo
Herkenbaar, maar in alle vrijheid; dat is een dynamisch logo. Combineer diverse soorten logo’s, verander als het nodig is, maar behoud jouw merkidentiteit. De herkenbare stijlelementen van jouw bedrijf of merk blijven bestaan, maar groeien mee met de tijd. Coca Cola, anyone?
Wat is een huisstijl?
De huisstijl (ook wel visuele identiteit of corporate identity) is de complete visuele stijl die gehanteerd wordt om jouw onderneming zichtbaar en herkenbaar te maken. Het logo, de kleuren, lettertypes, symbolen op de website, offertes, visitekaartjes, autobestickering, gevelbekleding en zelfs de tone-of-voice in mailings, folders, flyers en reclame-uitingen, zijn een samenhangend geheel en altijd consistent in dezelfde stijl. Mensen raken na verloop van tijd vertrouwd met jouw huisstijl en associëren deze met de services en waarden waar jouw onderneming voor staat. Het logo is dus een klein onderdeel, maar wel het uitgangspunt van jouw huisstijl. Maak je volledig gebruik van jouw huisstijl en til je deze naar een nog hoger niveau, dan spreek je van een bedrijfsidentiteit.
Het verschil tussen een huisstijl en bedrijfsidentiteit
Het hebben van een logo en huisstijl is onontbeerlijk voor elke onderneming – groot of klein. Maar voordat je je logo en huisstijl laat ontwerpen is het heel belangrijk na te denken over de vragen:
Wie ben ik, als ondernemer?
Waar staat mijn bedrijf voor?
Hoe wil ik dat mijn klanten mijn bedrijf ervaren?
Het antwoord op deze vragen kun je samenvatten in een logo en huisstijl, maar om een echte merkidentiteit te ontwikkelen, is het van belang dat jouw (online) uitlatingen, communicatie en de manier waarop jij jouw diensten of producten aanbiedt ook passen bij hetgeen jouw bedrijf ís. Natuurlijk kun je niet op dag één van jouw onderneming al een merkidentiteit hebben. Gewoonweg omdat het tijd kost om een imago op te bouwen en je klantenkring te laten groeien. Start dus met een sterk logo en hanteer een eenduidige, consistente huisstijl en bouw voort op jouw principes, normen en waarden en vooral jouw dromen. Sta stil bij de vraag hoe jij gezien wilt worden binnen jouw marktsegment. Hou vast aan jouw insteek en jouw doelen en ontdek hoe jouw merk- of bedrijfsidentiteit groeit! Vergeet niet: jij bént jouw merk of bedrijf.
Ik wil een logo, huisstijl en bedrijfsidentiteit!
Breedbeeld Communicatie heeft al meer dan 20 jaar ervaring in het ontwerpen van logo’s en huisstijlen. Ook hebben wij al vele (startende en ervaren) ondernemers geholpen bij het realiseren van een doeltreffende merkidentiteit. Hoe we dat doen? Door persoonlijk contact en korte lijntjes. Juist door samen om de tafel te gaan, te kletsen, elkaar te leren kennen en jouw ondernemersdromen te ontdekken, kunnen we je helpen jouw merk of bedrijf prominent op de kaart te zetten. We ontwerpen logo’s, maken alle producten binnen jouw huisstijl en werken mee aan jouw naamsbekendheid, zodat jouw merkidentiteit groeit. Van visitekaartjes, briefpapier en folders tot website, social media en relatiegeschenken; Breedbeeld Communicatie regelt het!
Neem contact op om jouw wensen en vragen omtrent logo, huisstijl en merkidentiteit te bespreken.