De catalogus: onverminderd populair
– Een van de oudste vormen van direct marketing blijkt nog steeds effectief! –
De good-old papieren catalogus, wie kent ‘m niet – en wie is er niet mee opgegroeid?
Lekker bladeren door de collectie van IKEA, een hoekje omvouwen op de pagina’s met kleding die je bestellen wilt in de Wehkampgids of je verlanglijstje samenstellen door jouw favoriete speelgoed uit te knippen uit de catalogus van Intertoys. Maar heeft het anno nu nog wel zin om een papieren catalogus te laten maken van jouw producten of diensten? Alles kan toch digitaal bekeken worden? Is een catalogus echt de tijd, moeite en kosten waard voor jouw bedrijf? In deze blog alles over de catalogus.
De catalogus = direct marketing = nog steeds effectief
Bij direct marketing wordt de potentiële klant direct benaderd. Deze communicatie is vaak op een persoonlijke manier, waardoor er veelal een structurele, langdurige relatie opgebouwd wordt met de klant. Direct marketing kent vele vormen, zoals persoonlijke verkoop en e-mailmarketing, maar we focussen ons in deze blog op de catalogus. Catalogusmarketing is vermoedelijk een van de oudste vormen van direct marketing. De klant of potentiële klant ontvangt de catalogus (of neemt deze zelf mee). De catalogus wordt (in alle rust) doorgenomen en de order geplaatst. Ouderwets? Een beetje wel. Toch blijkt deze vorm van direct marketing nog steeds zeer effectief te zijn. De papieren brochure is nostalgisch. Lekker retro. Misschien zijn we daar wel naarstig naar op zoek in deze snelle, online wereld.
Een catalogus hoeft niet dik te zijn
De tijd van dikke catalogi op de deurmat is voorbij, dat moge duidelijk zijn. Wat bedrijven nu voornamelijk doen, is een top 10, 20 of 50 samenstellen voor hun catalogus. De mooiste en best verkopende producten of seizoensgebonden producten, vergezeld van prachtig beeldmateriaal en mooie teksten. Een perfecte etalage om het beste te laten zien op een aantrekkelijke manier. Decennia geleden was het noodzakelijk om ál je producten te showen. Nu niet meer. In je catalogus met beste producten verwijs je naar je website, webshop of social media kanalen. Daar kunnen klanten verder snuffelen én meteen een order plaatsen. Inzetten op meerdere media, dus. #OmniChannel
Even lekker offline
We spenderen dagelijks uren achter onze beeldschermen. Voor werk, sociale interactie, vermaak, het opzoeken van recepten, programma’s terugkijken … Hoe heerlijk is het om je even offline terug te trekken. Op de bank, drankje en wat lekkers, een boek of tijdschrift erbij … of zo’n fijne catalogus van je favoriete winkel. Op je gemak het aanbod bekijken, de mooiste producten eruit scheuren, bewaren en straks – als je weer online gaat – bestellen. Een catalogus draagt zo veel bij aan de merkbeleving. Een absolute meerwaarde. Jouw catalogus is voor jouw klanten de pure luxe van een glossy magazine.
Een catalogus: de basics
De basisingrediënten voor een volledige catalogus zijn: tekst, beeld, opmaak, drukwerk, verspreiding.
Dat klinkt eenvoudig, maar is het zeker niet. Voor het maken van een goede catalogus, met die perfecte uitstraling, zul je ervoor moeten zorgen dat je producten – in beeld en woord – perfect gepresenteerd worden, de opmaak helder en passend bij jouw merk is, het drukwerk vlot en voordelig geregeld wordt en de verspreiding ervan als warme broodjes gaat. Als drukke ondernemer heb je daar waarschijnlijk weinig tijd voor. Begrijpelijk. Natuurlijk kun je tegen een zeer zacht prijsje jouw catalogi laten maken bij grote, commerciële drukkerijen. Maar … dan zul je zelf je bestanden moeten aanleveren. Beeldmateriaal maken, teksten, productomschrijvingen, specificaties schrijven en de opmaak van jouw catalogus helemaal zelf doen. De drukkerij drukt alleen jouw catalogus af. Op de manier waarop jij jouw bestanden – waar je veel tijd ingestoken hebt – aangeleverd hebt. Staat er een foutje in? Dan zit je met een grote voorraad catalogi waar je van baalt.
Geen omkijken naar jouw catalogus
Bij Breedbeeld Communicatie maken we catalogi voor bedrijven van A tot Z. Je hebt er geen omkijken naar. Kies je voor het laten maken van jouw catalogus bij Breedbeeld Communicatie, dan ben je ervan verzekerd dat:
– jouw producten of diensten sfeervol en professioneel gefotografeerd worden;
– al het beeldmateriaal bewerkt en geoptimaliseerd wordt;
– jouw product- of dienstomschrijvingen, slogans, specificaties en aanvullende teksten foutloos op papier komen te staan, inclusief pakkende inleidingen, aanvullende informatie en heldere indexpagina’s;
– je geen seconde hoeft na te denken over de meest aansprekende opmaak. Beeld- en woordmateriaal worden naadloos op elkaar afgestemd, helemaal passend bij jouw bedrijf
– het drukwerk (of je nu 10 of 10.000 catalogi wilt laten maken) dankzij ons netwerk op voordelige en kwalitatief goede manier gebeurt, in de oplage en met de papiersoort en afwerking die jij wenst;
– wij meedenken over de meest effectieve manier van verspreiding van jouw catalogi;
– wij met je sparren hoe je jouw onderneming en merkidentiteit laat groeien.
Ben je ervan overtuigd dat een catalogus echt iets voor jouw bedrijf is?
Neem dan zeker even vrijblijvend contact met ons op om jouw ideeën te bespreken!